FARO Laser Tracker optimalizuje symetrii stroje
Velké tlakové licí stroje Frech dosahují délky dvanácti metrů, přesto je při jejich výrobě vyžadována extrémní přesnost. Klasické měřicí přístroje, jako jsou vodováhy a zaměřovací dalekohledy, již často nestačí. Nakonec se Swabians rozhodli pro FARO Laser Tracker. Od té doby se již nepotýkají s problémy.Oskar Frech GmbH + Co. KG je v současné době světová jednička v oblasti horkých komor tlakových licích strojů. Stroje této společnosti se používají také k lití materiálů na bázi zinku a hořčíku. Mezi vyráběné komponenty patří kování, kryty notebooků a mobilních telefonů i hračky, jako jsou světově známé Märklinovy železnice. Swabians také drží druhé místo na trhu studených komor tlakových licích strojů. Tyto stroje se používají k výrobě bloků motorů z hliníku (např. pro Daimler V8) i konstrukčních částí karoserie pro Audi. Mezi jiné typické výrobky patří převodové skříně, ovládací panely i schody pro eskalátory.
Stroje Frech jsou skutečně gigantické. Verze studené komory může být až 17 metrů dlouhá, může vážit až 250 tun a disponuje zapínací silou až 4100 tun. Výroba stroje trvá asi 11 měsíců, jednotlivé části jsou zákazníkům dodávány těžkou nákladní přepravou. Trasa do konečné destinace je tedy jednosměrná. Vzhledem k vysokým nákladům na vrácení vadných strojů do výrobního závodu v Schorndorfu to téměř není možné. Není také jisté, zda by pro eventuálně vrácený stroj bylo ve výrobní hale místo. Před montáží musí proběhnout aklimatizace, proto jsou po dodání zákazníkovi jednotlivé části po určitou dobu uloženy v místě montáže. Jedině tak lze zajistit, že všechny části do sebe zapadnou a nedojde k nadměrnému opotřebení. Je zřejmé, že při výrobě těchto strojů je vyžadována vysoká přesnost.

Laser Tracker se stal při montáži velkých strojů prakticky nepostradatelný
Měřicí rameno FARO Platinum je ve společnosti Frech používáno od roku 2006. Nedávno bylo od společnosti FARO objednáno další měřicí zařízení - Laser Tracker Vantage. Rozhodujícím faktorem byl zákazník z automobilového sektoru, který opakovaně hlásil problémy při používání jejich stroje. Zde vznikaly problémy se symetrií, vodicí tyče nebyly vedeny přesně do otvorů a docházelo tedy ke kolizím. Technici společnosti Frech stroj opakovaně prověřovali, ale vzhledem ke složitým podmínkám nemohli s obvyklým měřicím vybavením tyto problémy nalézt.
Po změně licí formy docházelo stále ke kolizím. Nakonec byl pozván technik ze společnosti FARO, který na základě provedeného měření ve velmi krátké době detekoval vadu pomocí měřicího systému FARO Laser Tracker. Poté se společnost Frech rozhodla okamžitě tento přístroj objednat. Nyní jsou měřicí systémy FARO používány nejen ve společnosti Frech a jejích dodavatelů, ale také při instalaci strojů v závodech zákazníků. Prostor kolem stroje je obvykle velmi limitován, tudíž je zde malý prostor pro měření nebo samotné měřicí zařízení. Vzhledem k tomu se aktuálně zvažuje o využití kombinace měřicího ramene a Laser Trackeru nazývaného FARO TrackArm. Systém FARO TrackArm využívá velkého pracovního rozsahu a vysoké přesnosti Laser Trackeru s flexibilitou a spolehlivostí měřicího ramene. Velkou výhodou je možnost snadného opakovatelného přemístění měřicího ramene v rámci měřicího rozsahu Laser Trackeru při použití aktuálního souřadného systému. Tímto způsobem lze také měřit tam, kde Laser Tracker přímo nevidí, tzv. „za rohem“. Technici tedy mohou kontrolovat rozměrově velké komponenty bez jakýchkoliv problémů. Wolfgang Schöben, manažer kvality společnosti Frech, by bez Laser Tracker již nemohl pracovat:

Kombinace FAROArm a Laser Tracker umožňuje velmi flexibilní měření
„Nalezli jsme způsob, jak odstranit vady a nepřesnosti přímo v místě instalace. Proto již není třeba stroj přepravovat zpět do výrobního závodu." Z tohoto důvodu na jaře roku 2013 společnost Frech také se svými dodavateli zahájila iniciativu pro zvýšení jakosti a definovala komplexní metodu k odstranění opakujících se problémů. Měřicí systémy FARO jsou součástí této metody. Společnost Frech také vyžaduje u svých dodavatelů kontrolu dodávaných dílů systémem FARO. Je také schopná nabídnout měření jako službu.
Nyní je ve firmě French prováděna rychlá a přesná inspekce v každé části produkce. Případné korekce je tedy možné provést včas. "Je to velmi důležité, problém s jakoukoliv součástí může ovlivnit celý stroj," zdůrazňuje Schöben. "Další komponenty pak mohou být případným odchylkám přizpůsobeny." Tato sestava přímočaré pily je nákladná a jako celek může být vážně ovlivněna jednotlivými komponenty. V minulosti byly u společnosti Frech komponenty měřeny a seřizovány pomocí klasického měřicího vybavení, jako jsou vodováhy, mikrometry nebo zaměřovací dalekohledy. "S měřicím zařízením FARO ušetříme spoustu času," říká Schöben. "Kromě toho, zákazníci v automobilovém průmyslu vyžadují podrobné měřicí protokoly, které lze pomocí systému FARO okamžitě vytvořit.“
Zpět na výpis článků